بزرگ‌مرد اخلاص و خدمت رئیسی از مسیر خدمت خود را به کاروان شهدا رساند دلمان برایت تنگ می‌شود خادم ملت | آذری‌های غیور سنگ‌تمام گذاشتند مراسم بزرگداشت شهید آیت‌الله رئیسی در مدرسه علمیه آیت‌الله خویی مشهد برگزار شد (یکم خرداد ۱۴۰۳) ویدئو | فیلمی قدیمی از سخنرانی شهید رئیسی در جمع زائران پیاده مشهد به کربلا سوگواره شعر خادم الرضا(ع) با حضور ۱۱۰ شاعر و هنرمند کشوری در مشهد برگزار شد امام رضا (ع)؛ مردم داری به قاعده کرامت پیام تسلیت تولیت آستان قدس رضوی در پی شهادت رئیس‌جمهور و هیئت همراه حال و هوای متفاوت زائران حرم مطهر امام رضا(ع) هنگام شنیدن خبر شهادت رئیس جمهور+ ویدئو پرچم گنبد حرم مطهر رضوی تعویض شد + فیلم و عکس تغییر در برنامه‌های حرم مطهر رضوی در شب میلاد امام رضا(ع) + ویدئو زائران و مجاوران بارگاه رضوی برای سلامتی رئیس جمهور دست به دعا برداشتند + فیلم جشن «امام رضایی‌ها» در سراسر کشور برگزار می‌شود ۱۱ هزار جشن «زیر سایه خورشید» در کشور، دل‌های عاشقان را روانه حرم امام مهربانی‌ها کرد برگزاری جشن خیابانی خانوادگی در شب ولادت امام‌رضا‌(ع) جشنواره امام‌رضا‌(ع) بر ترویج معارف اهل‌بیت(ع) تأکید ویژه دارد آماده‌سازی پوش ضریح مطهر رضوی در آستانه سالروز ولادت امام رضا (ع) یادی از شهید محمدمهدی خادم الشریعه | مجاور ابدی ایوان طلا دهه کرامت؛ فرصتی برای بازخوانی شاخصه‌های کرامت
سرخط خبرها

گزارش لحظه به لحظه مراسم روز عرفه در حرم مطهر رضوی | حضور چشمگیر مشهدی‌ها در آیین معنوی دعای عرفه + عکس و فیلم

  • کد خبر: ۱۷۱۶۵۷
  • ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۲
گزارش لحظه به لحظه مراسم روز عرفه در حرم مطهر رضوی | حضور چشمگیر مشهدی‌ها در آیین معنوی دعای عرفه + عکس و فیلم
عرفه که می‌رسد نگاه مومنان در سرزمین خورشید هشتم، مشهدالرضا؛ به سمت آفتاب عالم‌تاب شرق خیره شده و به سوی حرمش خیز برمی‌دارد تا در سایه آستان ملائک‌پاسبان رضوی، استجابت دعای خود را در مراسم عرفاتِ حرمِ دوست از او طلب کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، عرفه مقارن با نهم ذی الحجه است، روزی که زائران سپیده دم راهی عرفات می‌شوند تا در فضایی مملو از ایمان، خشوع و خضوع استغفار کرده و آداب و مناسک حج را بجا آورند، همسو با آنان مسلمانان جهان همگی نشسته رو به سوی این صحرای پاک در اماکن مقدسه، دست به دعا برمی دارند، اشک بر گونه‌های خود جاری می‌سازند، بت‌های درونشان را می‌شکنند و از خاک به افلاک می‌پیوندند، نقل است که حضرت امام حسین (ع) در این روز پس از بجا آوردن مراسم حج، در پایین کوهی به نام "جبل الرحمه" در صحرای عرفات بر خاک نشسته و دعایی قرائت کردند که به دعای روز عرفه مشهور شد.

همه ائمه اطهار (ع) پس از حضرت امام حسین (ع) در محل عرفات اظهار بندگی نموده و طلب بخشش و مغفرت از خداوند کرده اند، خواندن دعای حضرت امام حسین (ع) و انجام اعمال مخصوص آن بر حجاج خانه خدا در روز عرفه واجب است و هر یک از حاجیان که این اعمال را بجا نیاورد، حجش قبول نبوده و باید سال بعد قضای آن را بجای آورد.

خواندن دعای حضرت امام حسین (ع) و انجام اعمال لازم بر حجاج خانه خدا در روز عرفه واجب است و اگر هر یک از حجاج این اعمال را بجا نیاورد، حجش قبول نبوده و باید سال بعد قضای آن را بجا آورد.
عرفه روز نیایش، خواستن و طلب بخشش است و مسلمانان در جویبار عرفه دل خود را از زنگار غفلت و معصیت پاک می‌کنند، گفته شده است که حسین بن علی (ع) این دعا را در روز عرفه و در صحرای عرفات و در کنار همراهانش در بیرون خیمه‌ها خوانده است. این دعای نسبتاً طولانی از اعمال مهم شیعیان در روز عرفه است که پس از نماز ظهر و عصر تا غروب خوانده می‌شود.

زائران راهی حرم می شوند

اینجا در سرزمین خورشید هشتم نیز مومنان صبح، راهی حرم حضرت رضا (ع) می‌شوند، در حرمی که ایوان هزار نقش خداشناسی است، چشم به یگانه خورشید خراسان می‌دوزند تا در زلال آفتاب نگاهش، از خیمه وجود خویش بیرون آمده و با آتش شوق و اشتیاق وصال، به دعا و نیایش متوسل شوند.

همزمان با ظهر عرفه، اینجا در حرم قدس رضوی، پیر و جوان، مرد و زن پهلو به پهلو می‌نشینند، گوشهایشان فقط به دعای عرفه سپرده می‌شود و چشمهایشان به مضجع شریف ثامن الحجج که فقط دل به او می‌سپارند و عرفه زیباترین و بهترین بهانه برای توسل به امام رئوف (ع) در مسیر استجابت دعا است.

مراسم پرفیض دعای عرفه همزمان با روز نهم ذی الحجه برابر با چهارشنبه ۷ تیرماه در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود. با فرارسیدن نهم ذی الحجه مراسم معنوی دعای عرفه امسال هم مانند سال‌های گذشته در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

مراسم دعای روز عرفه هفتم تیر ماه ساعت ۱۵:۴۰ دقیقه با قرائت آیات کلام الله مجید توسط جواد پناهی از قاریان بین المللی حرم مطهر در صحن و سرای بارگاه ملکوتی حضرت شمس الشموس (ع) با محوریت در صحن پیامبر اعظم (ص) آغاز می‌شود.

پس از بیان احکام توسط حجت‌الاسلام رضا دارینی، زائران و مجاوران از سخنان حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله فرحزاد از وعاظ برجسته کشورمان مستفیض خواهند شد و در پایان، دعای عرفه توسط محمدرضا غلامرضازاده از مداحان اهل بیت (ع) کشورمان قرائت می‌شود.

صوت و تصویر این مراسم معنوی از طریق تلویزیون‌های پهن پیکر و سیستم صوت به صورت سراسری در صحن‌های حرم مطهر رضوی پخش می‌شود.

آماده‌باش ۱۹ پایگاه فوریت‌های پزشکی حرم مطهر رضوی در مراسم دعای عرفه

با توجه به حضور پرشور مؤمنان در مراسم پرفضیلت قرائت دعای عرفه و شب عید سعید قربان، علاوه بر ۸ پایگاه ثابت فوریت‌های پزشکی حرم مطهر رضوی و تقویت نیرو‌های آن‌ها، ۱۱ پایگاه سیار از ساعت ۱۵ تا ۲۴ چهارشنبه هفتم تیرماه در اماکن متبرکه رضوی فعال خواهد بود.

دارالشفای امام (ع) و پایگاه‌های صحن امام حسن مجتبی (ع)، صحن جمهوری اسلامی و باب الرضا (ع) حرم مطهر با استقرار تیم‌های کامل پزشکی مؤسسه به طور ویژه آماده ارائه خدمات در مدت برگزاری این مراسم خواهند بود.

در این مدت همچنین با همکاری مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی و اورژانس ۱۱۵، در مجموع ۱۲ دستگاه آمبولانس و ۴ دستگاه موتورلانس در داخل و حریم حرم مطهر به منظور ارائه خدمات به بیماران اورژانسی مستقر خواهد بود.

بیماران اورژانسی در صورت نیاز به خدمات تکمیلی پزشکی در طول مدت برگزاری مراسم دعای عرفه با استفاده از این آمبولانس‌ها به بیمارستان‌های سطح شهر مشهد اعزام می‌شوند.

پخش زنده دعای عرفه از شبکه‌های مختلف تلویزیونی 

در آستانه روز عرفه و موسم برگزاری مناسک حج، قرائت دعای حضرت سیدالشهدا (ع) از شبکه‌های مختلف تلویزیون به صورت زنده پخش خواهد شد که به شرح زیر است:

دعای شبکه یک ساعت ۱۶ از صحرای عرفات با نوای سیدرضا نریمانی

شبکه دو ساعت ۱۷ از حسینیه هدایت با نوای شیخ حسین انصاریان

شبکه سه ساعت ۱۷ از امامزاده قاضی الصابر (ع) با نوای حاج میثم مطیعی

شبکه چهار ساعت ۱۶ از مسجد مقدس جمکران با نوای حجت الاسلام میرزامحمدی

شبکه پنج ساعت ۱۴:۳۰ از کربلای معلی با نوای حاج محمدرضا طاهری

شبکه قرآن ساعت ۱۵:۲۰ از حرم مطهر امام رضا (ع) با نوای حاج محمدرضا غلامرضا‌زاده 

شبکه افق ساعت ۱۶ از حرم مطهر حضرت معصومه (س) با نوای سیدمهدی میرداماد

شبکه آموزش ساعت ۱۶ از حرم مطهر احمد بن موسی شاهچراغ (ع) نوای حاج حسن شالبافان 

شبکه جام‌جم ساعت ۱۷:۱۵ از حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) با نوای حاج مرتضی طاهری

شبکه سلامت ساعت ۱۶:۳۰ از حرم مطهر امام رضا (ع) با مترجم ناشنوایان با نوای حجت‌الاسلام سجاد نوری و کاظم ضمیر خرسندی 

بهره‌مندی زائران اردو و عرب زبان از دعای عرفه در حرم مطهر رضوی

 به همت مدیریت زائرین غیرایرانی حرم مطهر رضوی، مراسم قرائت دعای پر فیض عرفه چهارشنبه ۷ تیر ماه ساعت ۱۵ ویژه زائران اردو زبان در رواق غدیر حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود. در این مراسم معنوی و نورانی مولانا سید سجاد اطهر موسوی به قرائت دعای پرفیض عرفه می‌پردازد و زائران اردو زبان با زمزمه این مناجات عاشقانه سیدالشهدا (ع) با خداوند تبارک تعالی از فضایل این روز بزرگ بهره‌مند می‌شوند.

 مراسم قرائت دعای پر فیض عرفه ویزه زائران عرب زبان نیز بعد از اقامه نماز ظهر و عصر در رواق دارالرحمه حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

 در این مراسم معنوی و نورانی سید محمد الصافی به قرائت دعای پرفیض عرفه می‌پردازد و زائران عرب زبان با زمزمه این مناجات عاشقانه سیدالشهدا (ع) با خداوند تبارک تعالی از فضایل این روز بزرگ بهره‌مند می‌شوند.

استقرار آتش‌نشانان همزمان با روز عرفه و عیدقربان درخیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی

همچنین معاون عملیات آتش‌نشانی مشهد از استقرار پرسنل این سازمان همزمان با برگزاری دعای عرفه و نماز عید قربان در خیابان‌های منتهی به حرم رضوی خبر داد.

آتشپاد دوم مهدی رضایی با بیان این مطلب گفت: علاوه بر آماده باش تمامی ایستگاه‌های عملیاتی این سازمان در ۲۴ ساعت شبانه روز، طی امروز و فردا صبح نیز، خودرو‌های اطفای حریق و امداد و نجات و موتورسیکلت‌های سیار آتش نشانی در چهار لایه ایمنی در خیابان‌های منتهی به حرم رضوی و بست‌های ورودی به حرم امام رضا (ع) در پنج مسیر شامل خیابان‌های نواب صفوی، امام رضا (ع)، آیت الله شیرازی، طبرسی و خسروی نو و چهارراه شهدا مستقر می‌شوند.

وی افزود: همه تمهیدات لازم برای تامین ایمنی شرکت کنندگان در مراسم قرائت دعای عرفه و نمازگزاران عید قربان اندیشیده شده و از زائران و مجاوران تقاضا داریم در صورت بروز هر گونه حادثه و آتش سوزی، با حفظ خونسردی مراتب را سریعا به سامانه ۱۲۵ آتش نشانی اطلاع دهند.

 

گزارش لحظه به لحظه مراسم روز عرفه در حرم مطهر رضوی | شروع دعا از ساعت ۱۵:۴۰ دقیقه + فیلم

مفروش شدن ۱۷۰ هزار متر مربع از صحن‌های حرم رضوی در زمان برگزاری دعای عرفه

با تلاش خادمان حرم مطهر رضوی، ۱۷۰ هزار متر مربع از صحن‌های مرکزی، پیرامونی و حریم بارگاه منور رضوی در زمان برگزاری دعای عرفه مفروش خواهد شد.

توزیع ۴۰۰ هزار بطری آب میان زائران

در طول برگزاری دعای پر فیض دعای عرفه در حرم مطهر رضوی حدود ۴۰۰ هزار بطری آب میان زائران و مجاوران توزیع خواهد شد.

 

نمایی از صحن پیامبر اعظم(ص) ساعتی پیش از شروع دعای عرفه

گزارش لحظه به لحظه مراسم روز عرفه در حرم مطهر رضوی | شروع دعا از ساعت ۱۵:۴۰ دقیقه + فیلم

 

تصویری از محل توزیع کتب دعای عرفه در حرم رضوی

گزارش لحظه به لحظه مراسم روز عرفه در حرم مطهر رضوی | شروع دعا از ساعت ۱۵:۴۰ دقیقه + فیلم

 

 توزیع کتب دعای عرفه میان زائران حرم رضوی

گزارش لحظه به لحظه مراسم روز عرفه در حرم مطهر رضوی | شروع دعا از ساعت ۱۵:۴۰ دقیقه + فیلم

 

قرائت دعای عرفه با حضور زائران عرب زبان در رواق دارالرحمه حرم رضوی

گزارش لحظه به لحظه مراسم روز عرفه در حرم مطهر رضوی | شروع دعا از ساعت ۱۵:۴۰ دقیقه + فیلم

 

توزیع آب آشامیدنی توسط خامان میان زائران حرم رضوی

گزارش لحظه به لحظه مراسم روز عرفه در حرم مطهر رضوی | شروع دعا از ساعت ۱۵:۴۰ دقیقه + فیلم

 

ویدئویی از توزیع ادعیه بین زائران

 

ویدئویی از مراسم دعای عرفه ویژه زائران اردو زبان

 

مراسم دعای عرفه ویژه زائران ناشنوای حرم رضوی

 

تصویری زیبا از تعویض پرچم حرم رضوی در روز عرفه

گزارش لحظه به لحظه مراسم روز عرفه در حرم مطهر رضوی | شروع دعا از ساعت ۱۵:۴۰ دقیقه + فیلم
 
 
 

حضور گسترده زائران و مجاوران حرم رضوی در مراسم دعای عرفه

گزارش لحظه به لحظه مراسم روز عرفه در حرم مطهر رضوی | شروع دعا از ساعت ۱۵:۴۰ دقیقه + فیلم
 
 

قرائت دعای عرفه ویژه ناشنوایان در حرم رضوی

 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->